Gamificación, ¿otra moda en educación? – Entrevista para el podcast de la asociación Espiral

D55thu8WAAEd5rdHace unos meses, el incombustible Josep Farreny, a quién conocí hace algunos años en algún evento educativo por tierras catalanas cuyo nombre confundo, me invitó a participar en el twitter chat #edulunes. Al cabo de unas horas me llegó la invitación de Gorka Fernández para participar en «Edukando» el programa de Educación de la asociación Espiral y AVpodcast. Maru Domenech, (que copresenta el podcast) y el reciente coordinador y responsable del segundo nivel del #gamificurs, Albert Parrilla, se unieron a la charla.

Durante los casi 45 minutos de conversación discutimos sobre si la gamificación era una moda o no, de cuales eran sus peligros y errores habituales, de qué es exactamente la gamificación y de si realmente importa. Citamos a unos cuantos profesionales del ámbito a quienes respeto y admiro por su gran tarea y nos reímos un rato. Total, que me lo pasé en grande.

Ah! También hablamos del #gamificurs (¡4ª edición este verano!) y del nuevo #gamifimaster (si, ya existe y somos parte de el).

Publicat dins de formació i educació, opinió | Etiquetat com a , , , , , , , , | Envia un comentari

Freaky Electronics! – Easter Eggs Sound Combination

Freaky Electronics! - Easter Eggs Sound Combination

Ni ordre, ni concert, ni constància, ni discreció. Freaky Elecctronics! és una barreja de música diversa, d’estil, de procedència i de criteri. Ara que s’acaba la Setmana Santa o Easter en anglès, arriba el moment de publicar un altre d’aquests episodis que exploren el món de la música molt més enllà de “los 40 principales” i altres ràdio fòrmules una mica menys evidents.

Aquest episodi conté música de:

Publicat dins de Freaky Electronics!, música per descarregar | Etiquetat com a , , , | Envia un comentari

Google Forms + Flubaroo + Gamificació = Integració eficaç de la tecnologia: una pràctica d’aula

Fa unes setmanes, la Marta López de la facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona em va demanar poder venir a enregistrar alguna pràctica que feia a l’escola. La vaig conèixer a l’Acadèmia d’Innovadors de Google a Madrid feia uns mesos i ara em comentava que, a les seves classes, estava cansada de posar exemples de docents d’arreu i no d’aquí. Si no som nosaltres qui ens comencem a valorar, no ho farà ningú, oi? Això era un divendres i el dilluns ja estava a l’escola. Pim-pam-pum. Em va demanar que expliqués quin era l’objectiu i la metodologia de la sessió i llavors em va acompanyar a classe…

En el vídeo, explico com uso algunes eines de Google per ajudar als meus alumnes a consolidar el vocabulari i les expressions que els calen per expressar-se en anglès a l’assignatura Arts, (projecte AICLE o CLIL d’educació visual i plàstica en anglès). Fa diversos anys ja, vaig dissenyar tot una sèrie de qüestionaris autoavaluables a Google Forms que, amb l’ajuda de l’extensió Flubaroo, envia automàticament el resultat als alumnes per correu electrònic. Els resultat de la feina dels alumnes es projecta en temps real a la PDI. Això em permet veure en dècimes de segon quins alumnes estan tenint més dificultats. A més, hi afegeixo una capa de gamificació que uso des de fa molts anys per incrementar la motivació extrínsica. Al vídeo ho veureu amb més detall.

Si trobes res de tot això interessant o millor encara, si decideixes utilitzar-ho amb els teus alumnes, et prego m’ho facis saber. M’encantaria saber la teva opinió i veure com es pot millorar. Moltes gràcies per seguir llegint la meva memòria auxiliar.

Publicat dins de articles amb video, formació i educació | Etiquetat com a , , , , , , , | Envia un comentari

Descent, viatge a les tenebres: un exemple apassionat per explicar “el cercle màgic”

Moltes de les meves xerrades introductòries sobre Aprenentatge Basat en Jocs o Gamificació comencen fent referència al “cercle màgic” o en anglès, “the magic circle”. Aquest concepte descriu l’estat mental que es genera quan gaudim d’un joc. L’exemple que acostumo a usar a les xerrades és del món del futbol ja que tinc moltes possibilitats de que algú s’hi senti identificat.  El que fredament i des d’una perspectiva estrictament analítica i realista, seria “xutar un pilota dins d’una xarxa”, en el joc es defineix com a “gol”, i aquest, en determinats moments, assoleix un dimensió espectacular, fins i tot estratosfèrica. Només cal recordar gols d’alguna gran final de la Champion’s League quan l’eufòria desborda arreu. En el cercle màgic, les accions corrents prenen un significat especial.

Jo no sóc gens futbolero, però també aconsegueixo entrar al cercle màgic, generalment molt ben acompanyat. El vídeo que veureu a continuació és el resum de la partida final (d’unes 4 hores), d’un joc al que portàvem un any jugant un cop al mes. Com podreu veure, les accions prenen un significat força especial.

Publicat dins de amics i familia, dia a dia | Etiquetat com a , , , | Envia un comentari

Sugerir un contenido para la Guía Definitiva Breakout Escape Room. El potencial del Modo Sugerencias en Google Docs

Los documentos de texto en Google Docs disponen de un modo de trabajo colaborativo muy potente: el modo sugerencias. Esta función permite que cualquiera pueda sugerir aportaciones o cambios a un documento específico.

Habilité esta función en la “Guía Definitiva para crear tu #breakout o #escaperoom” en el momento de su creación en diciembre del año 2017, pero, muy a mi pesar, se ha usado pocas veces. A pesar de la popularidad de la Guía, (en estos momentos (según google), estamos a casi 2400 usuarios únicos), pocos aportes han llegado de esta manera.

Javier Espinosa y yo nos encargamos de moderar el documento: procurar que los enlaces estén actualizados, añadir recursos y comprobar que no se repitan. El modo sugerencias permite que cualquiera pueda interactuar con la Guía y facilita nuestra tarea.

Por otro lado y desde la perspectiva del docente, el modo sugerencias permite un retorno más constructivo a los alumnos y menos cómodo, por supuesto. Para ellos es mejor que el docente les corrija los errores directamente. De esta forma, les indicas dónde está el error o el aspecto de mejora, pero no lo solucionas directamente. En cierta manera, les fuerzas a que sean conscientes del incidente. Mucho mejor, ¿no te parece?

Publicat dins de formació i educació, microcursos i microtutorials | Etiquetat com a , , , , , | Envia un comentari